Gradering

Gradering er en «eksamen» hvor en utøver skal vise at han/hun har tilegnet seg den tekniske ferdigheten som kreves for den graden han/hun skal opp til.

I tillegg skal utøveren vise en forståelse av Karate-Do (etikette, sterk psyke, vilje til å yte sitt beste etc.).

Normalt avholdes det gradering for klubbens medlemmer to ganger pr år – vanligvis primo juni og primo desember.

Informasjon med dato/tider publiseres på forsiden i god tid før gradering.

Graderingsavgiften er ikke inkludert i semesteravgiften, men betales når man går opp til gradering.

For kyu-grader er minimum tid mellom graderinger 4 måneder. Fra 1. kyu til 1. Dan (Shodan) bør det gå minimum 6 måneder. Normalt kreves det at man har deltatt på min. 70 % av treningene siste semester (ved antatt 2 treninger pr uke).

Mellom Dan-graderinger gjelder følgende regler:

Shodan (1. Dan)
min. 6 mnd. etter Shodan

Nidan (2. Dan)
min. 18 år

Sandan (3. Dan)
min. 3 år etter Nidan

Yondan (4. Dan)
min. 4 år etter Sandan

Godan (5. Dan)
min. 5 år etter Yondan

Hver kandidat skal ha anbefaling fra sin instruktør før man kan gå opp til Dan-grad.