Om karate

Karate kan trenes av alle og gir god og allsidig trening som utvikler og forbedrer balanse, koordinasjon, smidighet, styrke og kondisjon. Karate er opprinnelig et selvforsvarssystem, men kan trenes med ulike formål: mosjon, allsidig trening, konkurranse, selvutvikling, og kan med riktig trening brukes til selvforsvar.

Karate er også god mental trening. Noen typer øvelsene trener opp evnen til å memorere, trening av selvforsvarsteknikker gjør at mange får større selvtillit og føler seg tryggere, og belteprøven i slutten av hvert semester gir trening i å takle press.

Treningen i klubben består av forskjellige oppvarmingsøvelser, bevegelighetstrening, teknisk karatetrening og styrketrening. Karate er noe du kan holde på med hele livet. Mange av teknikkene og øvelsene du lærer kan du trene på egen hånd, og du kan trene karate nær sagt når som helst og hvor som helst – du trenger ikke mye plass!

Man graderer seg vanligvis hvert halvår, og skifter dermed grad/beltefarger inntil man når sort etter ca. 5 år. Det finnes imidlertid også 10 grader av sort.

Barnepartiene (6-12 år) har noe saktere progresjon og gradere «halve grader» som betyr at man graderer til hvitt belte med farge før man får gradere til «hel» ny grad/farge, f.eks. graderer man til oransje stripe før man graderer til oransje belte. Unntaket er at både voksne og barn starter med hvitt og graderer til gul stripe ved første gradering.